5.3.09

De KPN

Zoals de meeste stadtenaeren wel weten is het GSM-bereik in ons dorp zo slecht dat hulpdiensten er v aak onbereikbaar zijn. Ik kon derhalve nooit op mijn mobiel vertrouwen en moest naast dat apparaat ook nog een semafoon houden. Dit lijkt geen groot probleem maar dat was het wel omdat mijn vrouw hierdoor gedwongen was altijd thuis te zitten om de vaste telefoon aan te nemen en mij per semafoon op te roepen. Vele verzoeken om een betere bereikbaarheid hebben niet mogen baten. Op een gegeven moment kwam de regel dat huisartsen geen antwoordapparaat meer mochten hebben maar een doorkiestelefoon moesten hebben waarbij de beller bij afwezigheid van de arts na een korte tekst automatisch doorverbonden werd naar de dienstdoende arts. Deze apparatuur was kostbaar en zeer storingsgevoelig en werkte daardoor vaak niet met als gevolg dat ik vanwege een duur onderhoudscontract vele nachten met monteurs in mijn spreekkamer heb doorgebracht. Op een dag stond een beeldschone vrouw voor mijn deur om te controleren met wie haar man de nacht had gedeeld.
Mijn huis was in de loop der jaren een groot kabelnet geworden want bij iedere storing en verbetering werden er nieuwe kabels aangelegd voor ISDN en andere snufjes die het niet deden.
Na het stoppen met mijn werk ben ik begonnen met mijn telefoonrekening van zeshonderd euro per 2 maanden te verlagen door lijnen en onderhoudscontracten op te zeggen, maar mijn rekening bleef hoger dan die van mijn buren. Deze weken ben ik bezig geweest mijn internet niet meer via een aparte lijn maar via mijn privenummer te laten verlopen om een duur abonnement te kunnen opzeggen. Ik belde naar de KPN en kreeg de melding dat mijn gesprek 45 cent per minuut zou kosten met een maximum van 23 euro per gesprek. Net voor dat bedrag kreeg ik iemand aan de lijn die me zeer vriendelijk te woord stond, een paar keer door verbond en steeds kreeg ik andere adviezen en bij de zesde heb ik maar internetplus gekozen en werd me beloofd dat een KPN-monteur het zou komen aanleggen. Ik hoorde maar niet en kreeg wel tal van brieven en dozen en aanmaningen dat ik moest opschieten met het aansluiten. Vele telefoontjes later voor steeds die 23 euro kwam er gisteren een monteur. Niet van de KPN maar van de Smartservice terwijl ik niet zo'n raar autootje heb. Het was een uiterst vriendelijke jongen met alle horecapapieren die je kunt bedenken die dit werk er naast deed. Ik was gewend dat monteur vele uren in mijn huis doorbrachten maar deze jongen deed alles snel en deskundig en zette zelfs mijn computer om naar alle nieuwe apparatuur. Zelden zo vriendelijk en vlot geholpen. Ik was zo blij dat alles het weer deed voor een lagere prijs en belde de KPN om mijn nieuwe abonnement te activeren. Nu op een loijn voor maar 10 cent per minuut en voor 2 euro kreeg ik een lieve dame ter beschikking die me vertelde dat ik voor een veel te duur abonnement , waar ik nu een jaar aan vast zit, had gekozen en dat ik voor 200 euro minder per jaar hetzelfde zou kunnen met een HetNet-abonnement. Ik besloot naar de KPN-winkel op Zuidplein te gaan en moest daar 2 uur wachten voor ik aan de beurt was en kreeg toen het verhaal dat ze me hier niet mee konden helpen.
Nu begrijp ik pas waarom mijn KPN-aandelen zo gedaald zijn,: het komt niet door die miljoenen bonussen voor directeur Scheepmaker maar door het klantonvriendelijke gedrag.
Vanmorgen startte ik mijn computer en moest mijn wachtwoord opgeven, maar mijn wachtwoord voor popnet schijnt nu veranderd te zijn. Ik belde weer voor 45 cent per minuut met nu een maximum van 23.50 en kreeg te horen dat mijn nieuwe wachtwoord me was toegezonden, maar dat ze een nieuw wachtwoord zouden opsturen. Na veel zoeken vond ik de brief en typte het wachtwoord in, maar er gebeurde niets en er dus maar weer 23.50 euro aan gewaagd en nu bleek dat men mij al een nieuw wachtwoord toegekend had dat dinsdag met de post komt.